Popular

Sabtu, 15 Januari 2011

vission + mission = yea kita kawen!!


harini bangun subuh kul6.50. nak jogging tapi tak jadi. so sambung tido balik. :p lepas bangun tido, sapu sampah, mop lantai n basuh baju guna mesin. meja pun dah siap kemas. bila kita stress, kita kena wat aktiviti yang berfaedah. so kawan-kawan, boleh lah tiru aksi di atas. tapi pastikan kain batik mesti di ikat dengan kuat untuk mengelakkan berlakunya perkara yang tidak diingini yee.. wee~

IKLAN SUDAH TAMAT
..............................................................................................................................


assalamualaikum semua.. :)
haih terasa lama sangat tak jenguk blog..
title entry pun takleh blah.. errr~

actly, entry kali ni nak cte skit pasal subject yang sy ambil utk sem ni iaitu Managing Engineering Technology by Mdm Tengku Suriani. niat di hati saja nak berkongsi ilmu. hee~

ok, time hari jumaat yg lepas, kami semua belajar chapter 3 iaitu berkenaan dengan Functions of Technology Management. well, mcm biasa sy tak berapa nak fokus pun dalam kelas. maklum la lecturer tak garang. so bila ada dlm kelas ni memang boleh duk berangan memanjang..hehe. since subject ni pun hanyalah teori n ada gak certain sub-topic yg dh blaja time sem1 n 2.. so smua info insyaAllah stakat kat hujung jari jer. eceyh~ mana taknya.. kalau de pape juz search kt google je.haha. so dlm kelas tu kitorg ada blaja tentang vission, mission, goal, n strategy.

wpun benda ni sangat common, tapi kita selalu confuse how to differentiate those words. benda ni bukan saja penting dalam buka biznes tapi benda ni kita boleh apply dalam kehidupan kita. sbagai contoh an, kita boleh tetapkan sesuatu yang kita nak dalam hidup sama ada dari segi pelajaran, impian, cita-cita dan mcm-mcm lagi ah.. *uhh terasa mcm motivator plak dah, rasa cm janggal gler n skema rama jer.. errrr *

so time kat kelas aritu, Mdm Tengku mntk ktorang semua masuk dalam group n discuss apa yang patut. then ktorang yang tak bape nak hebat lagi lampi ni still takleh nak differentiate visi n misi.. bila dah boleh differentiate visi n misi, duk takleh pahe lok pase misi n goal lak.. err..

as a conclusion, ktorang smua dapat solution nak differentiate benda2 nih dengan menggunakan contoh plan perkahwinan. haha. *gila gatai an depa nih. kuang.kuangg..kuanggg..*

meh la saya ajar cm ne nak differentiate VISSION, MISSION, GOALS & STRATEGIES..hee

VISSION ni lebih kepada what?
  • saya nak kahwin.
MISSION ni lebih kepada how?
  • saya kena cari calon-calon suami
  • saya kena observe ciri-ciri bakal suami yang saya inginkan sebagai contoh yang lemah lembut. wakaka
GOALS ni lebih kepada the way how to approach or our aims
  • saya kena cari bakal suami sebelum umur 4o tahun. haha.
  • saya kena berkahwin sebab nak hidup berkeluarga
STRATEGIES ni more specific about the way how to achieve the goals
  • saya kena more frenly n sexy. haha
  • saya kena banyakkan melepak dengan lelaki.
  • saya kne lepak n ronggeng pada waktu malam..errr..
  • saya kena lebih mengenali ramai lelaki. ahaks

VISSION MISSION GOALS STRATEGIES
di atas adalah contoh semata-mata.





belas kasihan dari Google Image.. :)

1 ulasan:

  1. bongek.. blh pulak mcm tu..
    haha.. t masa exam nak pakai la tip ni..

    BalasPadam